ISO/TS 22002-2:2013
O systemie
ISO/TS 22002-2:2013 stosuje się do wszystkich organizacji, które zajmują się przygotowaniem, przetwarzaniem, dystrybucją, transportem, dostawą potraw i posiłków i chcą skutecznie wdrożyć wymagania określone w normie ISO 22000:2005, 7.2 .
Dla kogo
Zakres ISO/TS 22002-2:2013 obejmuje gastronomię, posiłki w samolotach, pociągach, w punktach obsługi pasażerów, bankiety, szkoły, szpitale i placówki zdrowia, hotele, restauracje, kawiarnie, usługi cateringowe i sklepy spożywcze.
Odbiorcy usług gastronomicznych mogą należeć do szczególnie narażonych grup żywieniowych, takich jak: dzieci, osoby starsze i / lub chore.
Procedura wdrożenia systemu ISO 22000
- Analiza istniejącego systemu zarządzania organizacji pod kątem wymagań systemu ISO/TS 22002-2 (audyt wstępny);
- Opracowanie harmonogramu wdrożenia systemu;
- Rozpoczęcie szkoleń załogi;
- Opracowanie polityki bezpieczeństwa;
- Opracowanie dokumentacji: mapy przebiegu procesów, procedur, instrukcji, formularzy;
- Wdrożenie procedur systemu;
- Szkolenia pracowników w zakresie obowiązujących ich procedur i wymagań normy;
- Audyt wewnętrzny, końcowy całego systemu (przedcertyfikacyjny);
- Przegląd zarządzania;
- Wybór jednostki certyfikującej;
- Udział w audycie zewnętrznym konsultanta (na życzenie klienta);
- Wykonanie działań korygujących (jeżeli zachodzi taka potrzeba).
Zalety wdrożenia
Wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO/TS 22002:2 zapewnia następujące korzyści:
- ograniczenie ryzyka narażenia osób na skutki złego przygotowania i dostawy posiłków;
- zapewnienie bezpieczeństwa realizacji usług gastronomicznych;
- potwierdzenie zgodności z prawem i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności;
- poświadczenie troski o jakość i bezpieczeństwo żywności;
- oszczędności wynikające z kosztów potencjalnych odszkodowań, w przypadku zatruć lub przewlekłych chorób.